ODKRIVANJE NADARJENIH

Odkrivanje nadarjenih učencev je strokovno zahtevno opravilo. V postopku odkrivanja sodelujejo učitelji, šolska svetovalna služba, starši in po potrebi zunanji strokovnjaki. Vsak od njih lahko prispeva koristne informacije.

Identifikacija nadarjenih učencev – Prva in druga stopnja

  1. Evidentiranje učencev, ki bi lahko bili nadarjeni

Evidentiranje poteka brez testiranj ali uporabe posebnih ocenjevalnih pripomočkov, na osnovi naslednjih kriterijev:

  • Učni uspeh

Učenec dosledno izkazuje odličen učni uspeh. V 1. triadi se upošteva opisna ocena.

  • Dosežki (performance)

Izjemni dosežki pri likovni, glasbeni, tehnični, športni in drugih dejavnostih.

  • Mnenje učiteljev

Na osnovi opazovanj med vzgojno-izobraževalnim procesom. Posebno pozornost je treba nameniti učencem, ki:

  • nimajo odličnega uspeha, a kažejo znake nadarjenosti,
  • prihajajo iz socialno depriviranega ali drugačnega kulturnega okolja,
  • imajo specifične učne ali vedenjske težave.
  • Tekmovanja

Udeležba in doseženi rezultati na regijskih in državnih tekmovanjih.

  • Hobiji

Dolgoročne dejavnosti, v katerih učenec izkazuje močan interes in nadpovprečne dosežke.

  • Mnenje šolske svetovalne službe

Na podlagi obstoječe evidence in sodelovanja z vzgojiteljicami, učitelji, knjižničarji ter mentorji interesnih dejavnosti.

V skupino evidentiranih učencev so vključeni vsi, ki izpolnjujejo vsaj enega izmed zgornjih kriterijev. Evidenco vodi šolska svetovalna služba.

  1. Identifikacija nadarjenih učencev

Identifikacija nadarjenih učencev se izvaja v petem razredu in vključuje poglobljeno obravnavo evidentiranih učencev.

Gre za podrobnejšo obravnavo evidentiranih učencev in vključuje naslednja merila:

  • Ocena učiteljev

Učitelji ocenijo učenca s pomočjo posebnega ocenjevalnega pripomočka, ki zajema:

  • razumevanje in pomnjenje snovi,
  • sposobnost sklepanja,
  • ustvarjalnost (fluentnost, fleksibilnost, originalnost, elaboracija),
  • motivacijo in interese,
  • vodstvene sposobnosti,
  • telesno-gibalne sposobnosti,
  • izjemne dosežke na različnih področjih.

Pri tem se uporabljajo metodološko ustrezni instrumenti.

  • Test sposobnosti

Uporabljajo se individualni ali skupinski testi (npr. WISC, Ravenove progresivne matrice). Priporočljivi so individualni testi.

  • Test ustvarjalnosti

Npr. Jellen-Urbanov TCT-DP ali Torranceovi testi ustvarjalnega mišljenja.

Pred začetkom postopka identifikacije nadarjenih učencev je potrebno pisno soglasje staršev oziroma zakonitih zastopnikov.

To soglasje vključuje dovoljenje za:

  • izvedbo testiranja sposobnosti in ustvarjalnosti z ustreznimi psihološkimi pripomočki,
  • zbiranje in obdelavo podatkov, povezanih z oceno učiteljev,
  • sodelovanje šolske svetovalne službe v postopku identifikacije.

Vir: Povzeto po smernicah ZRSŠ – Koncept: Odkrivanje in delo z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni šoli, Ljubljana, 1999.

  1. faza: Seznanitev in mnenje staršev

Na koncu postopka se na sestanku učiteljskega zbora, ob sodelovanju šolske svetovalne službe in koordinatorja za nadarjene, sprejme odločitev o nadarjenosti učenca. Starše se nato uradno seznani z ugotovitvami in pridobi njihovo mnenje o otrokovem razvoju.

Vir: Povzeto po smernicah za odkrivanje in delo z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni šoli (MIZŠ).

Po identifikaciji nadarjenih učencev se zanje pripravi individualizirani program za delo z nadarjenimi, ki vključuje prilagojene metode in oblike dela ter dodatne dejavnosti na različnih področjih. S pomočjo tega programa se načrtno spremlja njihov razvoj, napredek in dosežki vse do zaključka osnovnošolskega izobraževanja.