ODKRIVANJE NADARJENIH
Odkrivanje nadarjenih učencev je strokovno zahtevno opravilo. V postopku odkrivanja sodelujejo učitelji, šolska svetovalna služba, starši in po potrebi zunanji strokovnjaki. Vsak od njih lahko prispeva koristne informacije.
Identifikacija nadarjenih učencev – Prva in druga stopnja
- Evidentiranje učencev, ki bi lahko bili nadarjeni
Evidentiranje poteka brez testiranj ali uporabe posebnih ocenjevalnih pripomočkov, na osnovi naslednjih kriterijev:
- Učni uspeh
Učenec dosledno izkazuje odličen učni uspeh. V 1. triadi se upošteva opisna ocena.
- Dosežki (performance)
Izjemni dosežki pri likovni, glasbeni, tehnični, športni in drugih dejavnostih.
- Mnenje učiteljev
Na osnovi opazovanj med vzgojno-izobraževalnim procesom. Posebno pozornost je treba nameniti učencem, ki:
- nimajo odličnega uspeha, a kažejo znake nadarjenosti,
- prihajajo iz socialno depriviranega ali drugačnega kulturnega okolja,
- imajo specifične učne ali vedenjske težave.
- Tekmovanja
Udeležba in doseženi rezultati na regijskih in državnih tekmovanjih.
- Hobiji
Dolgoročne dejavnosti, v katerih učenec izkazuje močan interes in nadpovprečne dosežke.
- Mnenje šolske svetovalne službe
Na podlagi obstoječe evidence in sodelovanja z vzgojiteljicami, učitelji, knjižničarji ter mentorji interesnih dejavnosti.
V skupino evidentiranih učencev so vključeni vsi, ki izpolnjujejo vsaj enega izmed zgornjih kriterijev. Evidenco vodi šolska svetovalna služba.
- Identifikacija nadarjenih učencev
Identifikacija nadarjenih učencev se izvaja v petem razredu in vključuje poglobljeno obravnavo evidentiranih učencev.
Gre za podrobnejšo obravnavo evidentiranih učencev in vključuje naslednja merila:
- Ocena učiteljev
Učitelji ocenijo učenca s pomočjo posebnega ocenjevalnega pripomočka, ki zajema:

- razumevanje in pomnjenje snovi,
- sposobnost sklepanja,
- ustvarjalnost (fluentnost, fleksibilnost, originalnost, elaboracija),
- motivacijo in interese,
- vodstvene sposobnosti,
- telesno-gibalne sposobnosti,
- izjemne dosežke na različnih področjih.
Pri tem se uporabljajo metodološko ustrezni instrumenti.
- Test sposobnosti
Uporabljajo se individualni ali skupinski testi (npr. WISC, Ravenove progresivne matrice). Priporočljivi so individualni testi.
- Test ustvarjalnosti
Npr. Jellen-Urbanov TCT-DP ali Torranceovi testi ustvarjalnega mišljenja.
Pred začetkom postopka identifikacije nadarjenih učencev je potrebno pisno soglasje staršev oziroma zakonitih zastopnikov.
To soglasje vključuje dovoljenje za:
- izvedbo testiranja sposobnosti in ustvarjalnosti z ustreznimi psihološkimi pripomočki,
- zbiranje in obdelavo podatkov, povezanih z oceno učiteljev,
- sodelovanje šolske svetovalne službe v postopku identifikacije.
Vir: Povzeto po smernicah ZRSŠ – Koncept: Odkrivanje in delo z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni šoli, Ljubljana, 1999.
- faza: Seznanitev in mnenje staršev

Na koncu postopka se na sestanku učiteljskega zbora, ob sodelovanju šolske svetovalne službe in koordinatorja za nadarjene, sprejme odločitev o nadarjenosti učenca. Starše se nato uradno seznani z ugotovitvami in pridobi njihovo mnenje o otrokovem razvoju.
Vir: Povzeto po smernicah za odkrivanje in delo z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni šoli (MIZŠ).
Po identifikaciji nadarjenih učencev se zanje pripravi individualizirani program za delo z nadarjenimi, ki vključuje prilagojene metode in oblike dela ter dodatne dejavnosti na različnih področjih. S pomočjo tega programa se načrtno spremlja njihov razvoj, napredek in dosežki vse do zaključka osnovnošolskega izobraževanja.


