ZNAČILNOSTI NADARJENIH UČENCEV

Raziskave kažejo, da imajo nadarjeni učenci pogosto določene osebnostne lastnosti, ki so bolj izrazite v primerjavi z drugimi učenci, čeprav gre za zelo raznoliko skupino znotraj nadarjenih samih. Te lastnosti pokrivajo več različnih področij, med njimi miselno-spoznavno, učno-storilnostno, motivacijsko in socialno-čustveno. Najpogostejše značilnosti so:

Miselno-spoznavno področje:
  • razvito divergentno mišljenje (fluentnost, fleksibilnost, originalnost, elaboracija),
  • napredno logično mišljenje (analiza, abstrahiranje, sposobnost sklepanja),
  • nenavadna domišljija,
  • natančnost opazovanja,
  • dober spomin,
  • smisel za humor.
Učno-storilnostno področje:
  • široka razgledanost,
  • visoka učna uspešnost,
  • bogato besedišče,
  • hitro branje,
  • spretnosti v umetniških dejavnostih (glasba, ples, risanje itd.),
  • dobra motorična spretnost in vzdržljivost.
Motivacijsko področje:
  • visoka potreba po doseganju odličnosti,
  • radovednost,
  • široki interesi,
  • vztrajnost pri nalogah,
  • visoka motivacija za dosežke,
  • uživanje v uspehih.
Socialno-čustveno področje:
  • nekonformizem,
  • občutek za pravičnost,
  • neodvisnost in samostojnost,
  • sposobnost vodenja,
  • organizacijske sposobnosti,
  • empatija.

Čim bolj izrazite so te lastnosti, večja je verjetnost, da je učenec nadarjen.

Vendar pa pri nekaterih nadarjenih učencih, ki ne dosegajo uspehov v šoli, pogosto opazimo lastnosti, ki ovirajo njihov učni napredek, kot so:

  • pomanjkanje interesa za šolo,
  • strah pred ustnimi ocenami,
  • nizka samopodoba in pomanjkanje samozavesti,
  • težave pri skupinskem delu,
  • nezmožnost motivacije z običajnimi spodbudami (ocenami, pohvalami ipd.),
  • težave s pozornostjo,
  • hiperaktivnost,
  • socialna in čustvena nezrelost.

Vir: Povzeto po smernicah ZRSŠ – Koncept: Odkrivanje in delo z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni šoli, Ljubljana, 1999.